Historia

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Rzeszowie (MPK-Rzeszów) ma bogatą historię sięgającą 1948 roku, kiedy to 2 marca decyzją Miejskiej Rady Narodowej powołano Miejską Komunikację Samochodową (MKS). Pierwszy autobus, Polski Fiat 621R, rozpoczął kursowanie pod koniec marca 1948 roku, obsługując trasę z Pobitno – Plac Wolności (wówczas Stalina) – Dworzec Kolejowy – Plac Farny – 3 Maja – Świerczewskiego (obecnie Zamkowa). W kolejnych latach przedsiębiorstwo dynamicznie się rozwijało. W 1951 roku MKS stało się częścią Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Rzeszowie, a 1 stycznia 1958 roku przekształcono je w samodzielną jednostkę – Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Rzeszowie. W tym okresie flota powiększyła się o nowe autobusy marki San, co pozwoliło na uruchomienie nowych linii komunikacyjnych. Lata 60. i 70. XX wieku to czas intensywnego rozwoju MPK. W 1969 roku oddano do użytku zajezdnię przy ul. Zabłocie (obecnie ul. Trembeckiego), a w 1971 roku wprowadzono do eksploatacji autobusy Karosa ŠM 11. W 1979 roku flota wzbogaciła się o pierwsze autobusy Jelcz PR110U. W latach 90. przedsiębiorstwo przeszło szereg zmian organizacyjnych. W 1994 roku MPK weszło w skład Rzeszowskiej Gospodarki Komunalnej, a w 2008 roku ponownie stało się samodzielną spółką. Od 1999 roku rozpoczęto modernizację taboru, wprowadzając pierwsze autobusy niskopodłogowe, a od 2004 roku postawiono na pojazdy zasilane sprężonym gazem ziemnym (CNG), stając się liderem w Polsce pod względem ich liczby. Obecnie MPK - Rzeszów Sp. z o.o. obsługuje liczne linie miejskie i kilka podmiejskich, stale unowocześniając swoją flotę i infrastrukturę, aby sprostać rosnącym potrzebom mieszkańców Rzeszowa i okolic.